people aint no good

som vanligt har jag lyssnat på en P3 dokumentär, eller nej, inte en utan TVÅ! jag känner mig såååå smart! ni fattar typ inte! smartheten bara flödar in i mig.
denna gången var det en om kidnappningen av Erik Westerberg. Väldigt intressant faktiskt, fast de som kidnappade borde nog ha lyssnat på lite mer dokumentärer och kanske blivit lite smarta och uppmärksamma. den andra heter våldsdåden och handlar om brister i psykvården. de tar upp de fyra fall, sommaren 2003, som fick sån uppmärksamhet. det första var en psykiskt sjuk man som trodde att han var förföljd av troll och skulle döda dem, så han slog på massa människor med ett järnrör. det andra var en man som körde in med en bil på en gågata i gamla stan. han trodde att han blev förföljd av poliser... det tredje var Mialo, han som knivdödade Anna Lindh. han blev inte ens klassad som psykiskt sjuk, utan fick livstids fängelse. det fjärde var en man som dagen efter mordet på anna lindh mördar en 5 årig flicka. han skulle skrivas ut från psyket. allt detta är rätt sjukt! vet inte riktigt om man ska säga att det enbart är psykets fel eller om det är kommunen (som egentligen ska ha ansvar för de psykiskt sjuka). grejen är att alla dessa män (det var enbart män) hade uppsökt läkarvård eller hade fått läkarvård, men ansåg sig svikna av den. på det sättet kan man ju tycka att det är sjukvårdens fel, men om det skulle vara någon som inte hade uppsökt vård? man kan ju inte gå runt och fråga alla människor om de är psykiskt sjuka? I dokumentären tog de också upp att en del hemlösa blir psykiskt sjuka av sitt levnadssätt eller är redan psykiskt sjuka och de vistas ju inte i samhället som många andra. de är ju en grupp som egentligen inte gör så mycket väsen av sig och inte heller syns på samma sätt. lyssna på dokumentären och ni kommer ääälska det!

medans jag lyssnade låg jag i solen, så jag har faktiskt fått ännu mera färg! watch out people, ni kommer se ut som spöööken bredvid mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0